طی نشستی در ایسنا مطرح شد

دیدگاه دو عضو لیست امنا نسبت به مساله شفافیت و نظارت در مجلس شورای اسلامی

دیدگاه دو عضو لیست امنا نسبت به مساله شفافیت و نظارت  در مجلس شورای اسلامی

در نشست انتخاباتی ابوالفضل ظهره‌وند و پیمان فلسفی از اعضای لیست امنا، موضوعاتی از جمله آسیب‌های مجلس شورای اسلامی، لزوم تقویت بعد نظارتی مجلس، نقش کمیسیون‌های امنیت ملی و سیاست خارجی و کشاورزی مجلس در بهبود شرایط اقتصادی کشور، شفافیت، فضای مجازی و مساله عفاف و حجاب بررسی شد.

به گزارش ایسنا، ابوالفضل ظهره‌وند در ابتدای این نشست با بیان اینکه من یک نقد کلی به مساله کل ساختار دارم و آن نقد درباره نحوه حکمرانی، نگاه به ماموریت‌ها و مساله مردم است، گفت: این عوامل موجب شده است ناکارآمدی خود را در شکل تورم دو رقمی، کوچک شدن سفره مردم و نبود افق روشن برای آینده در نزد جوانان شاهد باشیم. حکمرانی امروز مسائلی را در دستور کار دارد که در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه یافته حل شده است. مساله گوشت، مرغ و خودرو دیگر در این کشورها حل شده است، اما ما کماکان گرفتار این مسائل هستیم. اتفاقات دیگری مثل فساد نیز در حال رخ دادن است که این مسائل در حکومت اسلامی نباید رخ دهد. مشکلاتی از قبیل محیط زیست و مهاجرت جوانان را داریم. نیاز است طرح نویی در انداخت که سازگار با اندیشه انقلاب، قانون اساسی و آرمان‌های انقلابی باشد.

نمایندگان در بین مردم حضور کمرنگی دارند

وی همچنین با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی هم جزئی از همین ساختار بوده که در تصویب قانون مورد انتقاد است، ادامه داد: می‌گویند ما در مجلس ریل‌گذاری می‌کنیم، اما مهم جهت ریل است. نقطه عزیمت روشن نیست. در بخش نظارت هم مجلس ضعف دارد. مشکلات را مجلس در قالب نظارت و تدوین قوانین لازم حل کند.

ظهره‌وند با بیان اینکه نمایندگان در بین مردم حضور کمرنگی دارند، اظهارکرد: مردم از این مساله گله‌مند هستند. برخی نمایندگان در مسائل اجرایی کشور مداخله دارند. نماینده نباید کسی را به دستگاه‌هایی معرفی کند. تفکیک قوا در کشور باید رعایت شود. مجلس نباید دنبال تقابل باشد، بلکه باید با زبان صریح مطالبه‌گری کند. شفافیت باید به صورت فراگیر در همه ساختار نظام از جمله مجلس شورای اسلامی رعایت شود. در مجلس فعلی این مساله ضعف داشت و شفافیت آرا را ندیدیم. من طرفدار شفافیت، نه فقط در آرا، بلکه در همه حوزه‌ها از جمله حقوق و ارتباطات نمایندگان هستم.

ساختار مجلس به اصلاح نیاز دارد

پیمان فلسفی نیز در ابتدای سخنان خود در این نشست در ارزیابی از عملکرد مجلس یازدهم، بیان کرد: مجلس شورای اسلامی نقش مهمی در پیشبرد اهداف نظام و حل مشکلات مردم دارد، اما زمانی می‌تواند این نقش را به خوبی ایفا کند که نظام مسائل کشور را مشخص کرده باشد و بهترین راه‌ها برای حل این مسائل را انتخاب کند. مسیر حل مشکلات کشور هم در مجلس، یا قانونگذاری یا نظارت بر اجرای قانون است. اگر در نظام مسائل به درستی احصاء شده باشد و نمایندگان مهارت حل مسائل را داشته باشند، می‌توانند مشکلات کشور را حل کنند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات ما این است که برخی نمایندگان مهارت حل مساله را ندارند و راهکارها را نمی‌دانند. مشکل دیگر این است که قانونی که وضع می‌شود ممکن است قانون جامعی نباشد و نتواند مشکلات را حل کند و در اجرا هم مشکلات لاینحل ایجاد می‌کند. بخش عمده وقت نمایندگان باید صرف مرور قوانین شود. گفته می‌شود حدود ۳۹ هزار قانون در کشور داریم که از این جهت در تمام دنیا رتبه اول را داریم.  این قوانین باید اصلاح و بازنگری شوند. فرصت‌هایی برای مشارکت شهروندان و نخبگان در مجلس ایجاد شود. مجلس تاکنون در کمیسیون‌های خود از ذی نفعان دعوت می‌کند، اما حضور آنها مستمر نیست و بیشتر دولتی‌ها و به ندرت از تشکل‌های مردمی دعوت می‌شود. باید نظارت بر عملکرد نمایندگان، شفافیت در عملکردها و توسعه آموزش نمایندگان برای تسلط بر مباحث قانون‌نویسی و مسائل حقوقی نیز تقویت شود.

این داوطلب انتخابات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ساختار مجلس به اصلاح نیاز دارد، گفت: ساختار فعلی مجلس، ریاست محور است که به دوره فعلی ریاست مجلس مربوط نمی‌شود، بلکه در دوره‌های قبل آیین‌نامه داخلی مجلس به صورتی تغییر کرده است که رئیس مجلس نقش محوری در کل امور مجلس گرفته است. این رویه باید اصلاح شود تا هیات رئیسه و نمایندگان نقش خود را در مدیریت مجلس بهتر ایفا کنند.

فلسفی درباره اهمیت شعار شفافیت در مجلس شورای اسلامی، گفت: شفافیت یکی از اصول حکمرانی خوب است و همه قوا باید اصل شفافیت را رعایت کنند. مجلس از خودش شروع کرد و گفتند نمایندگان باید شفاف رای دهند که این خیلی خوب است. رای، تعاملات کاری و رفتار نمایندگان باید شفاف باشد تا مردم ببینند نمایندگان آنها چه می‌کنند. رای محرمانه و مخفی معنی ندارد و رای باید شفاف باشد.

دیدگاه دو عضو لیست امنا نسبت به مساله شفافیت و نظارت  در مجلس شورای اسلامی

مجلس ریاستی نمی‌تواند در راس امور باشد

ظهره‌وند در ادامه درباره اهمیت نظارت مجلس شورای اسلامی سخن گفت و یادآورشد: مجلس هم ضعف در قانونگذاری دارد، هم بر نظارت. مجلس نباید نگاه بخشی داشته باشد. ما خلاء  نبود مجالس محلی را داریم و به همین دلیل برخی نمایندگان نگاه محلی داشته و دنبال حل مشکلاتی از قبیل آسفالت حوزه انتخابیه خود هستند. نمایندگان در نوع نگاه به موضوعات کلان هم‌وزن نیستند. بحث این است که باید بررسی کرد دلیل عدم توازن در توسعه منابع و بودجه در مناطق مختلف چیست؟ قوانینی که تصویب می‌شود باید بتواند این مسائل را متعادل و هماهنگ کند. برای نمونه می‌بینید که مسائل ورامین و اسلامشهر با خود تهران کاملا متفاوت است. این مسائل حکایت از نگاه غیرملی در ساختار دارد. قوانین باید بتواند این مسائل را حل کرده و توازن ایجاد کند.

وی با بیان اینکه نظارت یعنی پرسشگری و مطالبه‌گری، گفت: وقتی این مشکلات وجود دارد، باید بررسی کرد که آیا روابط غیررسمی سایه انداخته است بر روابط رسمی؟ آیا منافع جریانی و فردی بر مسائل ملی سایه انداخته است؟ در این شرایط شاید لازم است شفافیت بر نوع منابع درآمدی و زندگی افراد تصمیم‌گیر ایجاد شود. 

این داوطلب دومین دور انتخابات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: گفته‌اند ۶ هزار سوال از سوی نمایندگان مطرح شده، ولی این تعداد سوال به ۹ مورد رسیده است. سوال من این است که چه اشکالی دارد که همه این سوالات مطرح شود و وزرا یا نماینده آنها جواب دهند؟ پوشاندن مساله با عنوان مصلحت‌اندیشی و وحدت و گفتن اینکه تعداد سوالات را به ۹ مورد رسانده‌ایم، افتخار نیست و کمکی نمی‌کند و نتیجه این می‌شود که شیب منفی در کارآمدی ایجاد می شود.

وی افزود: برخی آقایان مطرح کرده‌اند با اینکه ما در هیات رئیسه هستیم اصلا خبر نداریم که چه اتفاقی در مجلس می افتد. شما هیات رئیسه هستید و در جایگاه سخنگویی قرار دارید و با تعامل جمعی، نمایندگان را به حرکت  سوق دهید و یک نوع روابط رفت و برگشتی ایجاد کنید، اما الان موقعیت ریاستی در مجلس ایجاد شده است. مجلس ریاستی نمی‌تواند در راس امور باشد. کارکرد ۲۹۰ نماینده باید مجلس را در راس امور قرار دهد. این‌ها به عدم شفافیت و نادرست بودن جهت ریل‌گذاری برمی‌گردد.

هیچگونه دشمنی، سنگ‌اندازی و مچ‌گیری در زمینه نظارت معنا ندارد

فلسفی نیز در ادامه این نشست اظهارکرد: نظارت یکی از وظایف اصلی نمایندگان است و تعریف مشخصی دارد. نظارت باید مستمر باشد و به صرف طرح سوال یا تذکر از یک وزیر نمی‌توان اکتفا کرد و این کافی نیست و پیگیری می‌خواهد. تذکر فقط یادآوری است و معلوم نیست آن مساله را حل کند. من بارها دیده‌ام سوالی مطرح شده و دستگاه اجرایی پاسخ می‌دهد، ولی مشکل نمی‌شود. مهارت حل مساله مهارت مهمی است که نمایندگان باید به آن مسلط باشند و تا انتها برای حل مساله پیگیری داشته باشند و آن را رها نکنند. تا خیال نماینده بابت حل آن مساله راحت نشده است، نباید آن را رها کند. نماینده از ابزار نظارتی باید استفاده کنند و نباید مماشات کنند، ناظر باید استقلال رای داشته باشد. تعاملات دوستانه اگر بین نماینده و دستگاه اجرایی برقرار شود، تداخل در اجرای وظایف ایجاد شده و حتما عقب‌نشینی از وظیفه نظارتی صورت می‌گیرد.

وی تاکید کرد: حمایت از دولت با تصویب  قوانین خوب، تنقیح قوانین و نظارت انجام می‌شود. نظارت یک نوع حمایت می‌تواند تلقی شود تا هر جا ایرادی وجود دارد، از سر دلسوزی به وزیر اعلام می‌شود تا او خود را در مسیر قرار دهد. هیچگونه دشمنی، سنگ‌اندازی و مچ‌گیری در زمینه نظارت معنا ندارد.

اقتصاد پاشنه آشیل ما شده است

ظهره‌وند در پاسخ به این پرسش که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی چقدر می‌تواند به حل مسائل اقتصادی کمک کند، تاکید کرد: وقتی نظارت رخ می‌دهد این یعنی کمک به دولت؛ وقتی دولتی تشکیل می‌شود ۴۰ تا ۵۰ نفر در رأس کار قرار می‌گیرند، اما بدنه دارای صدها هزار نیرو است که اگر نظارت درستی صورت گیرد، به کارآمدسازی اهداف و برنامه‌های دولت کمک می‌کند. در کمیسیون سیاست خارجی هم همین است؛ دستگاه سیاست خارجی در ترازی که باید باشد نیست و یک جزیره جدا افتاده است و نتیجه این می‌شود که وزیر خارجه سابق بگوید دیپلماسی قربانی میدان شد، در حالی که چیزی جز میدان معنی ندارد و جز آن توهم است.

وی افزود: دستگاه سیاست خارجی باید کمک کند به حضور ایران در میدان و لازمه تحقق این امر همان است که در میدان، فرصت‌ها را ببینیم و تهدیدات بالفعل و بالقوه آتی را هم در نظر داشته باشیم تا یک هماهنگی با نظارت وزارت خارجه میان دستگاه‌هایی که کار دیپلماسی را پیش می‌برند شکل گیرد.

کاندیدای انتخابات مجلس ادامه داد: اقتصاد پاشنه آشیل ما شده است. این درحالی است که ما ظرفیت‌های ژئوپلیتیک و نفوذ در منطقه داریم و امنیت خود را ارتقاء داده‌ایم و به عنوان یک قدرت منطقه‌ای و حتی جهانی مطرح هستیم. باید با استفاده از همه ظرفیت‌های خود از جمله دیپلماسی، فرصت‌ها را به داشته‌هایی بدل کنیم که در سفره مردم دیده شود.

باید به کشاورزان بیشتر توجه کرد

در ادامه فلسفی در پاسخ به پرسشی درباره جایگاه کمیسیون کشاورزی در حل مسائل جامعه نیز، اظهار کرد: بخش کشاورزی نقش مهمی در ایجاد امنیت ملی دارد و بیش از ۲۳ درصد جمعیت شاغل ما در همین مناطق روستایی مشغول هستند و ثابت شده اگر به بخش کشاورزی توجه کنیم، رشد کُند اقتصادی را می‌توان سرعت بخشید. این یک تجربه جهانی است و چیزی نیست که فقط در کشور ما مصداق داشته باشد. محوریت کشاورزی در اقتصاد به عنوان یک اصل باید در کشور ما پذیرفته شود تا سرعت پیشرفت کشور بیشتر شود.

وی افزود: تمام توجه دستگاه‌های مسئول باید حداقل برای دوره‌ چهارساله به بخش کشاورزی جلب شود که مشکلات زیادی از ما حل می‌کند. باید به کشاورزان بیشتر توجه کرد. آنها بازگشت سرمایه خود را دیر می‌بییند و به درآمد واقعی خود نمی‌رسند. باید نظام برنامه‌ریزی ما در این بخش اصلاح شود و دست واسطه‌ها را نیز دور کرد. نباید با اکراه به بخش کشاورزی بودجه تخصیص دهیم. کمیسیون کشاورزی در این بخش می‌تواند با بازنگری سریع قوانین و نظارت، تحولی در اقتصاد ایجاد کند.

کاندیدای انتخابات مجلس تصریح کرد: اگر یک اجماع عمومی برای تحول بخش کشاورزی رخ دهد، کشور با سرعت بیشتری پیش می‌رود. در دولت قبل رشد منفی اقتصادی با رشد مثبت بخش کشاورزی به یک درصد رسید که البته افتخارآمیز نیست، ولی کشاورزی اقتصاد را از رشد منفی نجات داد. برای تحقق رشد ۸ درصدی اقتصادی، باید رشد پنج و نیم درصدی که در برنامه هفتم برای کشاورزی در نظر گرفته شده را اصلاح کنیم. این پیش‌بینی‌ رشد برای کشاورزی کم است و یک عقبگرد نسبت به گذشته است که این میزان ۸ درصد در برنامه قبلی در نظر گرفته شده بود.

ظهره‌وند نیز با اشاره به جایگاه بالای کشاورزی در اقتصاد، اظهار کرد: البته صنعت ما هم وضع خوبی ندارد، ما باید این مسئله را حل کنیم و این امر بازهم به سیاست خارجی بازمی‌گردد. قرار نیست ما چرخ را از نو اختراع کنیم. اگر فرض بگیریم کل کشور خشک شود آیا استان‌های شمالی ما نباید جز ساختن ویلا، کاری در زمینه کشاورزی و اقتصاد انجام دهند؟ مشکل نبود نگاه و تفکر پارادایمی است.

دیدگاه دو عضو لیست امنا نسبت به مساله شفافیت و نظارت  در مجلس شورای اسلامی

اینکه تحت عنوان فیلترشکن، کاسبی درست کنیم فاجعه است

وی در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی مواجهه با فضای مجازی و فیلترینگ، تصریح کرد: قطعاً اعتقاد دارم باید اینترنت ملی و نظارت داشته باشیم و بدانیم که این از کریدورهایی است که به جامعه ما آسیب زده و می‌زند. در غرب هم دسترسی ساده نیست. در چین و دیگر کشورها هم چنین است. اما اینکه تحت عنوان فیلترشکن، کاسبی درست کنیم هم فاجعه است. آسیب این کار بیشتر است. اگر کسی بخواهد کاری کند که انجام می‌دهد، اما این کار بی‌اعتمادی به مردم را نشان می‌دهد که متدین و اخلاقی هستند، چرا ما نباید به مردم اعتماد کنیم؟ یا تصور کنیم همه به دنبال کار خاصی هستند و ما به عنوان پدرسالار آمده‌ایم تا آنان را هدایت کنیم! مردم خودشان باید خودشان را اداره کنند.

کاندیدای انتخابات مجلس با بیان اینکه در قرآن تاکید شده پیامبر(ص) هم سیطره‌ای به مردم ندارد، یادآور شد: این نگاه غلط است که همه‌چیز بر پایه کاسب‌کاری و درآمدزایی باشد، این‌ها ریشه فساد و ناکارآمدی است. دولت نباید خود را والد مردم بداند. گفته می‌شود تا ۵۰ هزار میلیارد عده‌ای از فیلترشکن کاسبی می‌کنند. این‌ها بر مقبولیت و حتی مشروعیت نزد افکار عمومی تشکیک ایجاد می‌کند.

ظهره‌وند تاکید کرد: در اروپا هم برای اینکه آسیب‌ها را کنترل کنند، می‌گویند دسترسی فرزندان در این سنین و به این شکل محدود  و نظارت انجام می‌شود. این‌ها تصمیم‌گیری با رویکرد ملی است. باید منافع را مدنظر قرار دهیم و این در هر نظامی، مطرود و محکوم است که عده‌ای از موقعیت ایجاد شده سوء استفاده کرده و جیب خود را پر کنند. این از ضعف‌های ما در ساختار است و اراده‌ای برای برخورد سریع در این زمینه وجود ندارد.

فیلترینگ کارآمد نیست

فلسفی نیز در پاسخ به همین پرسش، اظهار کرد: من به جایگزینی و تقویت ابزارهای نظارتی بیش از ابزار فیلترینگ قائل هستم. ابزار فیلترینگ کارآمد نیست. اگر بخواهیم نظارت را تقویت کنیم راهش فیلترینگ نیست. نظارت بر فعالیت‌های فضای مجازی باید از شیوه‌های مختلفی برخوردار و قانونمند شود. ما هنوز قانون مشخصی در این زمینه نداریم، حتی اگر سامانه‌های ملی هم در این زمینه ایجاد شود که موافق آن هستم و نقطه قوت وزارت ارتباطات ما خواهد بود و مایه افتخار برای جمهوری اسلامی که در این زمینه نیز صاحب ایده هستیم، خوب است، ولی بر همان شبکه‌های اجتماعی ملی هم باید نظارت شود. در برخی‌ از این شبکه‌ها اطلاعات و محتوایی منتشر می‌شود که نباید منتشر شود.

وی افزود: اگر ما نظارت خود را تقویت کنیم با هر کانال ارتباطی چه داخلی و چه خارجی که اطلاعاتی را پخش می‌کند و به جامعه آسیب می‌زند، می‌توانیم برخورد کنیم. اگر نظارت کنیم و برخورد نشود فایده ندارد. الان نرخ ارز و دلار در شبکه‌های اجتماعی اعلام می‌شود، این امر با چه مکانیسمی انجام می‌شود؟ از آن سوی مرز نرخ ارز و دلار ما را تعیین می‌کنند و مبنای اعلام نرخ در بازار آزاد هم همان‌ها می‌شوند و هیچکس با آنان برخورد نمی‌کند! این چه فیلترینگی است؟ مردم به شیوه‌های مختلف دسترسی دارند و صرفاً هزینه می‌کنند که اگر این هزینه هم از آنان کم شود دلگرم‌شان می‌کند.

کاندیدای انتخابات مجلس گفت: ما حتما در مجلس آینده باید راهکارهایی برای قانونمند کردن فضای مجازی و نظارت موثر بر آن ایجاد کنیم و در عین حال به افزایش دسترسی به اطلاعات بر اساس نیاز مردم، برسیم. طبقه‌بندی اینترنت کار دشواری است اما می‌توان برای برخی گروه‌ها شرایطی ایجاد کرد که به اطلاعات دسترسی کاملتری داشته باشند و دیگران به نوعی محدودیت داشته باشند.

امنیت ملی را کنار گذاشته‌ایم

ظهره‌وند نیز در این زمینه یادآور شد: امنیت ملی همه‌جا به یک شکل تعریف می‌شود. رفاه و رشد اقتصادی و شادی مردم همه‌جا مورد نظر است. در غرب و آمریکا هم با توجه به چارچوبی که در نظر دارند نظارت خود را به قدری دقیق و نامحسوس انجام می‌دهند که فضای شهروندی را نمی‌بندند، اما اگر اقدامی علیه امنیت ملی انجام شود، با اشرافی که ایجاد کرده‌اند، سریع با موضوع برخورد می‌کنند. ما هم همین کار را انجام دهیم. ما امنیت ملی را کنار گذاشته‌ایم و منافع گروهی و جریانی را که می‌خواهند کاسبی کنند را به ضرر موقعیت مردم اجازه بروز و تسری داده‌ایم.

وی افزود: ما با اعتماد به مردم باید از روش‌های دیگری استفاده کنیم که دیگر کشورها هم استفاده می‌کنند. اکنون در این زمینه در حال جهان سومی عمل کردن هستیم.

باید بین شل‌حجابی و بدحجابی با فحشا و دعوت به ناهنجاری مرز قائل شویم

ظهره‌وند همچنین در ادامه این نشست در پاسخ به پرسشی درباره لایحه حجاب، گفت: من این لایحه را نه دیده‌ام و نه خوانده‌ام. اگر قرار باشد این لایحه نقد شود باید آن را خوانده باشم. موضوع حجاب در هر کشوری با هنجارهای خودشان اجرا می‌شود. در ایران این موضوع تامین حضور اجتماعی زن را به همراه دارد و کارآمد است. جایگاه زن در اسلام این است که او منشاء همه تحولات تاریخی و اجتماعی است و مرد عامل پیگیری آن تحولات - چه مثبت چه منفی - است. پس مسئله اینجا محدودیت نیست، بلکه تامین امنیت است. ما باید در مسائل فرهنگی از ابزار فرهنگی استفاده کنیم و کارآمدی حجاب را تبیین کنیم و نشان دهیم. نباید تک متغیر برخوردار کنیم و باید همه جوانب را از اقتصادی، اجتماعی و دیگر موارد را بسنجیم.

کاندیدای انتخابات مجلس با بیان اینکه باید بین شل‌حجابی و بدحجابی با فحشا و دعوت به ناهنجاری مرز قائل شویم، اظهار کرد: باید این موارد را تفکیک کرد. همه این افراد نوامیس و شهروندان این کشور هستند و باید با رعایت احترام و شکل‌دهی به فرایندهای فرهنگی و تبلیغی، مسئله عبور از خطوط برگردد. ما باید این امر را در یک کلان‌طرح بررسی کنیم و بدانیم همه این موارد در جامعه بهم مرتبط است. حضور زن در جامعه در همه عرصه‌ها کلیدی و محوری است و تامین امنیت او هم به همین اندازه محوری است.

قاطبه مردم ما نسبت به رعایت حدود شرعی حجاب آگاه هستند

فلسفی نیز در پاسخ به این پرسش، تاکید کرد: حجاب نمادی از مسلمانی است و در تمام کشورهایی که جمعیت غالب مسلمان هستند این نماد دیده و حس می‌شود. قاطبه مردم ما نسبت به رعایت حدود شرعی حجاب آگاه هستند و عمدتاً رعایت می‌کنند. حتی در دو سال اخیر هم که بررسی می‌کنیم قاطبه زنان این موضوع را پذیرفتند و رعایت می‌کنند. حتی افرادی که حجاب ضعیف‌تری دارند با برخی حرکت‌های تند و هنجارشکنی‌ها همراهی نکردند. اگر اتفاقی در یکی دو سال اخیر رخ داده هم قابل ترمیم است. باید قانون مناسب برای این موضوع وجود داشته باشد. در هر کشوری برای پوشش قانونی وجود دارد و اگر خلاف عرف آن جامعه عمل شود عکس‌العمل نشان داده می‌شود و باید آن را پذیرفت.

وی افزود: قانونمند کردن حجاب در کشور بسیار مناسب است. ما قانونی هم قبلاً داشتیم که شاید به آن ایرادهایی هم وارد بود، اما رهاشدگی و اجرانشدن آن باعث شد خلاهایی ایجاد شود و بازنگری آن هم در فضایی رخ داد که پرسش‌های جدیدی ایجاد شد و نحوه تصویب یا رسیدگی به آن هم برای جامعه ایجاد پرسش کرد. قانونی که تصویب شود در هرحال لازم‌الاجراست. در عین حال باید از نظر فرهنگی هم عمل کرد. واجب فراموش شده امر به معروف و نهی از منکر باید در جامعه احیا و به فرهنگ عمومی بدل شود تا همه از سر خیرخواهی نه عناد - چون همه این زنان فرزندان و شهروندان این کشور هستند - و بدون قطب‌بندی، امر به معروف با توجه به الزامات آن و مراحلش، اجرایی شود و آموزش لازم هم در این زمینه به افرادی که به صورت سازمانی وظیفه امر به معروف و نهی از منکر به آنان سپرده می‌شود داده شود تا با رأفت اسلامی و چارچوب فرهنگی مناسب انجام شود. البته قضیه معاندان و کسانی که به صورت ساماندهی شده می‌خواهند هنجارشکنی کنند متفاوت است. آنانی که بهانه‌هایی هم در این زمینه دارند اگر مسائل اقتصادی و برخورد با منکرات دیگر را هم به طور جدی مورد توجه قرار دهیم موضوع حجاب هم حل خواهد شد.

انتهای پیام

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


ایرنا : پایگاه رفاه ایرانیان پنجره ملی واحد برای تحلیل معیشت ایرانیان است

مهر : روند مثبت تقویت دیپلماسی آب کشور در سال‌های اخیر

ایرنا : فیلم/ غواصی آزاد همراه با نجات لاک‌پشت‌های جزیره لارک

ایرنا : تب کریمه کنگو تا ۴۰ درصد سبب مرگ و میر می‌شود/ حمل غیر مجاز دام عاملی در انتقال کنه آلوده

ایلنا : اوسمار با پرسپولیس به توافق رسید

ایسنا : ویروسی به نام زیبایی

مهر : ریزش ۱۰ هزار واحدی شاخص بورس در شروع معاملات

تسنیم : رویارویی سیاست خارجی روسیه و غرب به مرحله حاد رسیده است

تسنیم : سایت عراقی مدعی شد؛ پیشنهاد پرسپولیس به بشار رسن

ایسنا : ژابی آلونسو: سال‌ها به خود افتخار خواهیم کرد

ایسنا : رکورد دو ۱۰۰ متر با گام‌های بلند پیشکسوت زنجانی شکست

مهر : مدیر روابط‌عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای انتخاب شد

مهر : اختصاص خط اعتباری ۸ هزار میلیارد تومانی برای توسعه تعاونی‌ها

مهر : ۲ جاده خراسان رضوی همچنان مسدود است

ایرنا : رصد خانه ملی رفاه ایرانیان با هدف کاهش نابرابری در حوزه رفاه افتتاح شد

ایسنا : سامانه بارشی در آذربایجان‌غربی تقویت می‌شود

ایرنا : ۲ کشته و ۴ زخمی؛ جدیدترین تلفات ارتش اسرائیل در نوار غزه

مهر : آخرین بازی سردار آزمون با پیراهن رم در ورزشگاه المپیک

ایرنا : هوای کلانشهر مشهدبرای دومین روز پیاپی «پاک» است

ایلنا : تاکید رئیسی بر تقویت سرمایه انسانی به‌عنوان مهم‌ترین عنصر شکوفایی در حوزه فضای مجازی

ایلنا : گفت‌وگوی بن سلمان و جیک سالیوان

ایلنا : فریبا: نساجی به راحتی به استقلال امتیاز نمی‌دهد/ نباید روی استقلال خوزستان حساب باز کنیم

تسنیم : چه کشتی‌گیرانی در بوداپست در انتظار حسن یزدانی هستند؟

ایسنا : سلامی به خورشید هشتم

ایسنا : راهبرد برون‌رفت از پیری جمعیت، تمرکز بر روی نهاد خانواده است

مهر : آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ تردد روان در محورهای شمالی

ایلنا : آغاز بهره‌برداری از مهم‌ترین پروژه مرزی ایران و آذربایجان/ ایجاد اشتغال برای ۱۰ هزار نفر

مهر : مقامات دخیل در سرکوب دانشجویان معترض آمریکایی تحریم شوند

ایلنا : چه بخواهیم، چه نخواهیم بانک‌ها هم روز شنبه تعطیل می‌شوند

تسنیم : حمایت از ایده‌های سینمایی با نگاه به فرهنگ چهارمحال وبختیاری

ایلنا : آخرین وضعیت ترافیکی بزرگراه‌های تهران

صدا و سیما : آغاز ثبت نام خودرو‌های برقی وارداتی با افتتاح حساب وکالتی

ایسنا : امروز ارتفاع امواج در خلیج‌فارس به بیش از ۱.۵ متر می‌رسد

مهر : تداوم فعالیت سامانه بارشی تا دوشنبه در گیلان

مهر : تصاویر سحابی «شکارچی» را با وضوح بالا ببینید

ایرنا : ۹ درصد متاهل‌های یزد، بدون فرزند هستند

مهر : تله انفجاری فلسطینی‌ها برای نظامیان صهیونیست گران تمام شد+فیلم

ایسنا : مشاهده یک قلاده یوزپلنگ برای اولین در مناطق آزاد شهرستان طبس- خراسان جنوبی 

مهر : صدور ۷۲۹ میلیارد تومان ضمانت نامه برای تعاونی‌ها در سال ۱۴۰۲

مهر : لازمه حکومت اسلامی در بعد اجتماعی، تحقق عدالت است

تسنیم : ماموریت قالیباف به کمیسیون عمران درباره سیل خراسان رضوی

ایسنا : کرج مرکز توانبخشی آلزایمر ندارد

مهر : نبرد رزمندگان فلسطینی با اشغالگران صهیونیست تا آخرین نفس+فیلم

ایرنا : تمام معابر مشهد باز و تردد عادی است

ایلنا : هوای تهران در آستانه پاکی قرار دارد

مهر : طوفان و تگرگ ۶۵۰ میلیارد تومان به استان سمنان خسارت زد

ایرنا : موزه مردم‌شناسی گمیشان؛ یادآور آیین و باور ترکمن‌ها

ایسنا : صادرات سیب‌زمینی بهار آغاز شد

تسنیم : پس از توافق با درویش؛ قرارداد اوسمار به‌زودی امضا می‌شود

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید