در هشتمین پاتوق فیلم کوتاه چه گذشت؟

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۵:۳۶
کد خبر: 85467835
در هشتمین پاتوق فیلم کوتاه چه گذشت؟

تهران- ایرنا- هشتمین جلسه فصل نهم پاتوق فیلم‌کوتاه، با اکران و بررسی فیلم‌های «ماشوم»، «چشم‌هاتو ببند»، «برف سراسری» و «دندان درخت» در سینما بهمن تهران برگزار شد.

به‌گزارش ایرنا از انجمن سینمای جوانان ایران، هشتمین جلسه فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با همکاری موسسه فرهنگی، تبلیغاتی بهمن سبز-پخش رویش، شب گذشته در پردیس سینمایی بهمن برگزار شد.

در این جلسه ۴ فیلم کوتاه «ماشوم» به کارگردانی حسین میرزامحمدی، «چشم‌هاتو ببند» به کارگردانی ابوذر حیدری، «برف سراسری» به کارگردانی پارسا دهقانیان و «دندان درخت» به کارگردانی علی پاک‌نیا به نمایش درآمدند و سپس سیدسعید هاشم‌زاده منتقد سینما به‌عنوان کارشناس و محمد صابری به‌عنوان مجری‌کارشناس برنامه به نقد این آثار پرداختند.
فاصله «دغدغه» تا «ایده»

حسین میرزامحمدی کارگردان جوانی که سال گذشته فیلم سینمایی «کت چرمی» را روی پرده سینماها داشت، برای صبحت درباره فیلم‌کوتاه «ماشوم» به کارگردانی خود، اولین مهمان این نشست بود که درباره انتخاب نام فیلم گفت: ماشوم، اصطلاحی مربوط به زبان افغانستانی است که معنای طفل یا نوزاد نورسیده می‌دهد.

اصلی‌ترین ایده من برای ساخت «ماشوم» مقابله با این کلیشه بود که همواره در روایت‌های مرتبط با تعصب‌های کور، مردان در جایگاه ظالم قرار دارند

در این بخش سعید هاشم‌زاده درباره «ماشوم» گفت: در نشست قبلی‌ای که در پاتوق فیلم‌کوتاه حضور داشتم، روی این صحبت کردم که چگونه می‌توان برای فیلم‌کوتاه ایده‌پردازی کرد و اساسا ایده‌های ما چقدر قابلیت تبدیل شدن به یک فیلم را دارند. نکته مهمتر این است که اگر ایده‌های ما رنگ‌وبویی از تکرار دارند، چگونه می‌توانند در مرحله اجرا و روایت از تکراری بودن فرار کنند؟

وی افزود: وقتی فیلم «ماشوم» را دیدم، این اندیشه به ذهنم رسید که بار دیگر با یک ایده، داستان و مضمون تکراری مواجه شده‌ام. طبیعتا ممکن است فیلم‌های مختلفی با ایده‌های به‌ظاهر تکراری ببینیم که برای ما جذاب هم هستند اما این جذابیت و کشش علت‌هایی دارد. مهمترین علت این است که کارگردان به‌گونه‌ای متفاوت به آن ایده تکراری نگاه کرده است. من هرچقدر در «ماشوم» به دنبال نشانه‌های این نگاه متفاوت بودم، نتوانستم آن را پیدا کنم.

در هشتمین پاتوق فیلم کوتاه چه گذشت؟
هشتمین جلسه فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه

این منتقد سینما در ادامه با اشاره به بخشی از تیتراژ ابتدایی فیلم، گفت: من خواهشی از کارگردانان سینمای کوتاه دارم و آن اینکه در عنوان فیلم خود، ننویسید «فیلمی از». این عنوان را کسی می‌تواند در ابتدای فیلم خود استفاده کند که فیلمسازی‌اش به مرحله تألیف رسیده باشد. ویژگی‌ای که شاید در ساده‌ترین حالت می‌توان گفت براساس یک قانون نانوشته، مرتبط با مولفین یا باتجربه‌های سینما می‌شود.

کارگردان «ماشوم» درباره ایده‌ اصلی خود برای ساخت این فیلم گفت: اصلی‌ترین ایده من برای ساخت «ماشوم» مقابله با این کلیشه بود که همواره در روایت‌های مرتبط با تعصب‌های کور، مردان در جایگاه ظالم قرار دارند. من می‌خواستم این بار داستان مردی را روایت کنم که اتفاقا شوهر زن است و در فکر نجات این زن از این نگاه متعصبانه است.

در ادامه هاشم‌زاده با تأکید بر تفاوت بافت فرهنگی ایران و افغانستان، انتخاب لوکیشن افغانستان برای روایت داستان «ماشوم» را هم نقض قرض دانست که در پاسخ میرزامحمدی «فرار از سانسور» را انگیزه اصلی‌اش برای این تصمیم عنوان کرد.

اسمی که از همینگوی وام گرفتم

در ادامه نوبت به فیلم «برف سراسری» به کارگردانی پارسا دهقانیان رسید که گفت: این فیلم، فیلم اول من است. بعد از این فیلم، فیلم‌کوتاه دیگری ساخته‌ام که تجربه‌های قبلی بسیار به آن کمک کرد. زمانی که فیلمنامه کار کامل شد، به نام آن فکر می‌کردم. همان زمان کتابی از ارنست همینگوی می‌خواندم که نامش «برف سراسری» بود و احساس کردم این نام به فضای فیلم من هم می‌خورد. به همین دلیل نام فیلمم را از عنوان همان کتاب وام گرفتم.

این کارگردان درباره ایده اولیه فیلم خود گفت: آن چیزی که فیلم درون خود دارد و آن را قابل دفاع می‌دانم، این است که شاهد چند کشمکش در روایت آن هستیم که اصلی‌ترین آن کشمکش‌های راننده با خودش و قضاوت‌هایی است که داشته است.

هاشم‌زاده در این بخش با تأکید بر اهمیت توجه داشتن به مقوله «نقد» و سخت‌گیری در مواجهه با سینما، گفت: سینمای امروز ایران، تقریبا رو به احتضار است و تمام تلاش‌های ما این است که با شوک وارد کردن، آن را سرپا نگه داریم. به همین دلیل من هم در مقام منتقد، رویکرد سخت‌گیرانه در مواجهه با فیلم‌ها در پیش می‌گیرم.

وی با اشاره به «برف سراسری» توضیح داد: گاهی وقتی صحبت از ایده می‌کنیم، منظورمان همان نیت فیلمساز است. وقتی فیلمساز می‌گوید مسئله من اخلاق است، می‌تواند منجر به روایت یک کشمکش جذاب شود اما سوال این است که چرا فیلمساز نمی‌تواند؟ من فکر می‌کنم دوربین فیلم به ما کمک نمی‌کند تا زاویه دید ما، با زاویه دید راننده به‌عنوان کاراکتر اصلی روایت، یکی شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


ایرنا : ۱۲۳۶ زوج در زنجان از خدمات ناباروری بهره‌مند شدند

ایرنا : نسبت به جبران خسارت های وارده در سیل خراسان رضوی اهتمام ویژه شود

ایسنا : استقبال شالیکاران بندرانزلی از تولید محصول سالم برنج

ایرنا : فرماندار زهک: منطقه آزاد سیستان بزودی اجرا و راه‌اندازی خواهد شد

مهر : ۴ طرح ارتقای کیفیت پالایشگاه تبریز امروز به بهره برداری می رسد

تسنیم : ایلات اشغالی بار دیگر هدف مقاومت عراق قرار گرفت

ایرنا : ۱۸۳ میلیون متر مکعب آب در استان اردبیل صرفه‌جویی می‌شود

مهر : مدرسه آوارگان فلسطینی در مرکز غزه بمباران شد

ایرنا : ورود ۱۰ فروند کشتی حامل نهاده‌های دامی به کشور در دو ماهه اخیر

ایرنا : بازگشت شمال فلسطین اشغالی به عصر حجر /حمله به رفح اشتباهی کشنده است + فیلم

ایسنا : ماموریت قالیباف به کمیسیون عمران برای رسیدگی به سیل اخیر مشهد

ایرنا : طرح تفکیک استان سیستان و بلوچستان به چهار استان در دستور کار مجلس قرار گرفت

تسنیم : ابوعبیده:نتانیاهو مرگ نظامیانش را به تبادل اسرا ترجیح می‌دهد

تسنیم : سد قیز قلعه سی؛ نماد راستین اقتدار، صلح و دوستی

مهر : صفحه اول روزنامه های زنجان ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

تسنیم : استان همدان در فرصت پنجره جمعیتی قرار دارد

ایرنا : کانی‌سازی انواع فلزات در آذربایجان‌غربی شناسایی شد

ایسنا : بدون برجام

مهر : نحوه نظارت بر شیوه نامه پذیرش دانشجوی استاد محور اعلام شد

مهر : جشن «شکوه رضوان» همزمان با ایام ولادت حضرت رضا (ع) برگزار می شود

ایسنا : برگزاری آزمون استخدامی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها توسط جهاد دانشگاهی سیستان و بلوچستان

تسنیم : سونامی ترجمه بخش کودک نمایشگاه کتاب تهران را با خود برد

ایرنا : زمان آزمون امتحانات دوره دوم دبیرستان در مازندران تغییر کرد

مهر : یک قلاده یوزپلنگ آسیایی در طبس مشاهده شد

مهر : انجام مرحله اول آزمون نازل‌های عرضه سوخت مایع در ایلام

ایسنا : ضرورت جلوگیری از بروز معضل خوش نشینی در روستاها

صدا و سیما : صعود نصراللهی به نیمه نهایی

ایرنا : جبالبارز، داروخانه طبیعی ایران را دریابید

مهر : تماشاچی و کشتی

ایلنا : جلسه علنی مجلس آغاز شد/ طرح تاسیس سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه در دستور کار نمایندگان

مهر : تداوم تجهیز مراکز آموزشی فراجا/ پلیس مظهر اقتدار ملی در کشور است

ایسنا : ویدیو/ عقب‌نشینی دلار؛ در فردوسی چه خبر است؟

مهر : دستور وزیر راه برای خرید فولاد و سیمان از بورس کالا

ایرنا : ۱۶ استاد برتر دانشگاه یزد تجلیل شدند

ایرنا : ۴۷ درصد زندانیان همدان دارای جرائم موادمخدر هستند

ایسنا : درخشش هنرمندان ایلامی در جشنواره ملی تئاتر ایثار گرگان‌

ایرنا : دولت پنج هزار میلیارد ریال در تکمیل طرح‌های گازرسانی گیلان هزینه کرد

مهر : صهیونیست‌ها از زمین و هوا غزه را زیر آتش گرفتند

ایسنا : هشدار شولتس درباره عملیات زمینی تمام عیار در رفح

مهر : ذخیره سد زاینده‌رود به ۴۳۶ میلیون مترمکعب رسید

ایسنا : تأثیر بارندگی بر میزان تولید محصولات کشاورزی استان ایلام‌

ایرنا : هشدار نسبت به احتمال شیوع بیماری سفیدک دروغین در مزارع سیب زمینی اردبیل

مهر : رسانه ها قابی واقعی از شرایط را نمایش دهند

ایرنا : فرماندار: رویکرد اقناعی در بهینه سازی سیستم برق بازار تهران/ مواد اشتعال‌زا خارج شود

ایلنا : قیمت درهم امارات امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

ایسنا : سدهای مازندران از آب بهنگام رونق گرفتند

مهر : شاخص بورس امروز به کدام سمت می رود؟/ احتمال سرخ پوش شدن بیشتر است

تسنیم : نگاهی به مطبوعات روز/آدرس غلط جمعیتی

ایسنا : انجام مرحله اول آزمون نازل‌های عرضه سوخت مایع در ایلام 

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید