«کودک‌شو» از تبلیغ فرزندآوری تا آموزش با بازی و سرگرمی

«کودک‌شو» از تبلیغ فرزندآوری تا آموزش با بازی و سرگرمی

برنامه «کودک‌شو» این روزها فصل ششم خود را روی آنتن شبکه نسیم تجربه می‌کند اما این بار فقط روی تبلیغ فرزندآوری تمرکز ندارد و به‌دنبال آن است جامعه آموزش و تربیت کودک را با بازی و سرگرمی پیگیری کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، تاکنون برنامه‌های زیادی در ژانر کودک و خانواده از قاب تلویزیون به نمایش درآمده‌اند اما "کودک‌شو" جزو برنامه‌هایی است که گام‌های مؤثری در جهت تحکیم ارکان خانواده برداشته است که الگوهایش به‌خلاف عمده‌برنامه‌های تلویزیونی که چون شویی بیشتر از بومی‌گرایی و تکیه بر زیبایی‌های ایرانی، نگاه کاملاً خارجی به همه‌چیز دارند، رفتار نمی‌کند، حتی برنامه‌هایی که نوع دیالوگ‌ها، شوخی‌ها و میزانسن‌ها و لوکیشن‌هایشان را از ظواهر نمونه‌های ساخته‌شده خارجی برداشت می‌کنند.

البته ناگفته نماند این برنامه هم مستثنا از کپی‌برداری‌های خارجی نیست؛ این برنامه وقتی برای اولین بار روی آنتن رفت بسیاری این خرده را وارد کردند؛ چرا برنامه کپی؟ نام برنامه‌ای در شبکه دیسکاوری را آوردند که از آن کپی شده است، اما مگر کپیِ خوب ایرادی دارد؟ مخصوصاً برنامه‌ای که در طول 5 دوره توانسته است با بومی کردن فرم و محتوایش اتفاقات خوبی را رقم بزند.

به‌دور از هر دفاعِ بی‌جایی، آنچه واضح و مبرهن است تولید و دوام آوردن برندهای تلویزیون به‌مدت پنج، شش سال کار ساده‌ای نیست. وقتی برنامه‌ای ظرفیت دیده‌شدن برای چندین سال متمادی را دارد، یعنی اساس آن از ابتدا درست چیده شده که توانسته است پس از گذشت چندین سال همچنان مخاطب‌پسند پیش برود.

مخصوصاً دورنشدن از اهداف اصلی برنامه یعنی به‌نوعی تبلیغ فرزندآوری و در نهایت تربیت و آموزش کودک و فرهنگ‌سازی سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی؛ چون بعضاً دیده شده است برخی از سریال‌ها و برنامه‌های چندفصله به‌مرور به فراموشیِ مسیر و فقدان ایده و محتوا دچار می‌شوند.

اما «کودک‌شو» با تغییر در مجری و عوامل خود بارها توانسته است خود را از درون بازسازی کند و به قاب تلویزیون برگردد، این در نوعِ خودش نوعی احترام به مخاطب هم محسوب می‌شود.

کنار نقاط ضعف و قوتی که بعضاً میان ساخت برنامه‌های کودک و نوجوان تلویزیون وجود دارد، مجریان و عوامل کار به‌علت نداشتن ایده و محتوای لازم به برخی از تکنیک‌های آنی و لحظه‌ای مثل همان دست و جیغ و هوراهای مرسوم روی می‌آورند؛ به‌راستی که کار چنین برنامه‌هایی تمام است و باید تلویزیون به‌سمت ساخت کارهای جدید و خلاقانه برود.

ولیکن کودک‌شو صرفاً دست به کار شعاری نزد و در فصل ششم به سر اصل مطلب رفت؛ یعنی خانواده و آموزش و تربیت! چرا که بازگشت نویسنده و کارگردان قدیمی این برنامه تلویزیونی در فصل ششم با انباشت تجارب هدایت فصل اول و دوم، دریافتند دیگر حضور پدر و مادر و سؤالات و جواب‌های مرسوم و کلیشه‌ای کارساز نیست.

این کودک آن کودکِ گذشته نیست؛ باهوش‌تر و سخت‌پسندتر شده است، بنابراین بایستی هم کودک و هم بزرگسال در عین حال با هم دیده شوند که سختی کار را دوچندان که نه، صدچندان می‌کند.

«کودک شو» در ششمین فصل خود به‌تهیه‌کنندگی حسین ربانی که خود او در عرصه برنامه‌سازی کودک و نوجوان قدم‌ برداشته است، همان‌طوری که توانست هویت و اصول خود را حفظ کند به همان میزان نیز توانست بخش‌هایش را به‌روز نگه دارد تا به تکرار نیفتد، این نکته مهمی است که یک برنامه پس از گذشت چندین سال شکلی تکراری به خود نگیرد و مخاطبش آن را پس نزند.

شاید تغییر پژمان بازغی مهمترین چالش در «کودک‌شو6» باشد؛ چون مخاطبان در طول این سال‌ها به تصویر و صدای بازغی عادت کرده بودند و تغییر مجری، تصمیم دشوار و چالش‌برانگیزی بود. از طرفی شاید انتخاب ملیکا شریفی‌نیا در نگاه اول عجیب به‌نظر می‌رسید، اما هرچه گذشت او خودش را بهتر در برنامه پیدا کرد.

حالا با چند قسمت که پیش رفتیم می‌توان بهتر درباره شریفی‌نیا قضاوت کرد. انتخاب او چند حُسن برای برنامه دارد؛ شریفی‌نیا در اجرا چهره‌ای تازه به حساب می‌آید و این مورد اگرچه سختی‌های خودش را دارد، اما باعث می‌شود مخاطب مجری را همواره با این برنامه به‌یاد بیاورد، درست شبیه همان اتفاقی که برای «برمودا» و کامران نجف‌زاده و خیلی از برنامه‌های دیگر افتاده است.

چون اگر این اتفاق نمی‌افتاد و شریفی‌نیا در برنامه جا نمی‌افتاد امروز باید از پروسه شکست این انتخاب صحبت می‌شد، اما کنار همه برگ‌برنده‌هایی که شاید در فصل ششم وجود داشته باشد تجربه کار کودک شریفی‌نیا در نوع خودش قابل توجه است.

هرچند شاید بسیاری از مخاطبان کماکان به پژمان بازغی عادت داشته باشند اما ملیکا شریفی‌نیا باهیجان‌تر اجرا می‌کند که البته شاید لازم است این هیجان کنترل هم شود و رفته رفته او به یک پختگی و تکامل بیشتری در اجرا برسد.

اما اگر از موضوع مجری برنامه بگذریم بحث تربیت و آموزش از طریق بازی و سرگرمی حائز اهمیت است. به‌نظر می‌رسد برنامه‌سازان «کودک‌شو» در فصل جدید سعی کرده‌اند به‌شکلی علمی‌تر بخش‌های مربوط به بازی کودکان را طراحی کنند و در این راستا توجه به روان‌شناسی کودک در دستور کار برنامه‌سازان بوده است، چرا که برای خانواده‌ها و کودکان اهمیت زیادی دارد تا در محیطی امن و آرام حضور پیدا کنند و خاطره خوب و ماندگار از این حضور در ذهن‌شان به‌یادگار بماند.

اگر بخواهیم درباره سوق دادن والدین به شناخت فرزندان‌شان بگوییم که در فصول قبلی هم بعضاً با پرسش‌های پژمان بازغی این اتفاق می‌افتاد اما دیگر در فصل ششم بازی‌ها و سؤالات صرفاً همچون گذشته برای سرگرمی و اطلاعات عمومی نیست و در راستای موارد آموزش و تربیتی پیش می‌رود، یعنی به‌هنگام پاسخگویی پدر و مادر به سؤالات درباره شناخت فرزندان‌شان این آموزش داده می‌شود که در تربیت فرزند هر دو (پدر و مادر) باید کنار هم باشند.

کنار علمی شدنِ محتوا، تغییر لوکیشن و تنوع بصری در دکور هم اتفاق جذاب دیگر این برنامه تلویزیونی است، چون همواره کارشناسان از رنگ‌آمیزی درست برنامه‌های کودکانه گفته‌اند که دکور این روزهای «کودک‌شو» گویای این نکته است، هرچند در گذشته هم این توجه و تأمل از سوی عوامل و دست‌اندرکاران بوده و همچنین پیگیری حضور شرکت‌کنندگان از اقصی‌نقاط کشور که این نگاه کماکان در فصل جدید وجود دارد و از دورترین مناطق شرکت‌کننده این برنامه می‌شوند.

تا به اینجا به «کودک‌شو» می‌توان به‌سبک برخی در فضای مجازی ایراد وارد کرد؛ چرا هست و چرا بودجه برای آن صرف می‌شود؟ اما آن‌قدر به برخی از ریزه‌کاری‌های کار با کودکان توجه زیادی کرده است به‌ویژه در آیتم‌های زیادی کودکان با پدر و مادرشان مشغول مسابقه می‌شوند و کلی اتفاقات دیگر که خودش می‌تواند مبلّغ فرزندآوری و علاقه‌مند کردن خانواده‌ها به اصل سیاست‌های جوانی جمعیت باشد.

برنامه‌ای که توانسته است دنیای کودکان و بزرگترها را به هم نزدیک کند، این نکته مهمی است که در آن هیچ رقابتی هم میان کودکان اتفاق نمی‌افتد؛ در حالی که برخی از برنامه‌ها به‌سمتی رفتند که فضای رقابت را بین کودکان ایجاد کنند، یعنی در واقع کفه مزایای ساخت چنین برنامه‌هایی به نبودن‌شان سنگینی می‌کند، بنابراین شاید بتوان به‌ظنّ بسیاری از کارشناسان و روان‌شناسان اجتماعی این نکته را مطرح کرد که «کودک‌شو» توانسته است با نوآوری خودش را پویا نگه‌دارد.

ترکیب پویایی و نوآوری همواره چالش بسیاری از برنامه‌سازان بوده و هست. باید دید این برنامه تلویزیونی در ادامه هم می‌تواند با نگاه علمی در محتوا و اتکا به عوامل جذابیت در فرم برنامه‌سازی به کار خودشان ادامه دهند یا در ادامه «تکرار و کلیشه» گریبان‌شان را خواهد گرفت.

انتهای پیام/+

واژه های کاربردی مرتبط
لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


ایلنا : سد بین‌المللی «قیزقلعه‌سی» افتتاح شد

ایرنا : انتخاباتی به بزرگی به ۲۷ کشور

ایسنا : از ایده‌های خلاق در زمینه انرژی تجدیدپذیر حمایت می‌شود

مهر : حفر چاه با دستان خالی برای تامین آب مصرفی در غزه

ایرنا : فرصت طلبی مهمان از باران

مهر : 260 هزار کیلومتر مربع از مساحت کشور زیر پوشش طرح تحول زمین‌شناسی

ایسنا : ‌تأثیر توجه به مباحث ژنتیکی در مسئله جوانی جمعیت

ایرنا : تشویق جوانان به ازدواج و فرزندآوری، پیشقدمی استانداری فارس

ایسنا : فهرست کالاهای دریافت کننده ارز اعلام شد

ایلنا : موفقیت «پریسان» در جشنواره کولیوود هند

ایرنا : واژگونی خودرو سواری در خراسان‌شمالی ۲ فوتی داشت

تسنیم : جنجال در لیگ برتر؛ تمرین اهدای جام آرسنالی‌ها! + عکس و فیلم

مهر : آغاز فصلی نو در روابط ایران و آذربایجان و موفقیت در سیاست همسایگی

ایسنا : بازگشایی ۲۵ راه اصلی و فرعی در خراسان رضوی

ایلنا : نخستین نشست تخصصی جشنواره فیلم «کوثر» به میزبانی دانشگاه الزهرا برگزار می‌شود

ایلنا : وعده ترامپ برای لغو قوانین مصوب دولت بایدن درباره مالکیت سلاح

مهر : افتتاح بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور در مشهد 

ایرنا : علی‌اف: امروز تمام دنیا شاهد دوستی ایران و آذربایجان هستند

ایرنا : نگاه اسلام‌آباد به نفوذ پکن برای کمک به حل اختلافات با کابل

ایرنا : فیلم| افتتاح سد قیزقلعه‌سی توسط روسای جمهور ایران و آذربایجان

ایسنا : هنرمند پیشکسوت کاشی کاری درگذشت

ایسنا : کاهش سن مصرف دخانیات در کشور/ دختران نوجوان گروه هدف مافیای دخانیات

ایرنا : کتاب «آمار آموزش عالی ایران سال ۱۴۰۲ - ۱۴۰۱» منتشر شد

مهر : اختصاص یک میلیارد دلار برای تامین قطعات و تولید لوکومتیو باری

ایلنا : «جاده موج می‌زند» در جشنواره آمریکایی رقابت می‌کند

مهر : اجرای محدودیت ترافیکی جشن میلاد امام رضا(ع) در کرمانشاه

ایسنا : کاهش تورم تولیدکننده صنعت و معدن در فروردین ماه

مهر : نیازمند تبیین عملی آموزه‌های دین مبین اسلام هستیم

ایلنا : روز بزرگداشت ملاصدرا چه روزی است ؟

تسنیم : علی‌اف: ‌ایران و آذربایجان از همدیگر حمایت می‌کنند

ایسنا : کاهش نرخ دلار؛ نتیجه مدیریت خوب بازارساز و دیپلماسی ارزی

ایسنا : پخش فیلم «بدون قرار قبلی» در شب میلاد امام رضا (ع)

تسنیم : 23 کشته و مجروح در درگیری مسلحانه غرب لیبی

ایرنا : روزنامه آمریکایی: ارتش اوکراین ثابت کرد آماده مقاومت در برابر نیروهای روسیه نیست

صدا و سیما : وجود ۶۵۵۱ جایگاه مدیریتی در شرکت‌های دولتی 

ایرنا : ۶۰۰ دانشجوی بین‌المللی در دانشگاه بیرجند در حال آموزش هستند

ایرنا : دانشگاه بیرجند از ۱۰ کشور دنیا دانشجو می‌پذیرد

مهر : همسان سازی حقوق بازنشستگان به سرعت اجرایی شود

مهر : «طرح بهارستان» در گناوه اجرا شد

ایرنا : بیش از ۴۰ هزار نفر در صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر بیمه شدند

مهر : حقوق همه بازنشستگان تأمین اجتماعی تا آخر وقت فردا واریز می شود

ایسنا : همه منتظر تصمیم کروس!

ایرنا : سطح شهر ایلام با کاشت گلهای فصلی بهاری می ماند

مهر : عملیات «وعده صادق»اقدامی برای تنبیه یک رژیم خشن و بی‌عقل بود

تسنیم : ویترین تسنیم شماره 667/«باج خواری»

صدا و سیما : برگزاری جشن ولادت امام رضا (ع) در زادگاهشان مدینه منوره

ایرنا : وزیر بهداشت: درمان ناباروری آرزوی فرزندآوری چهار میلیون زوج را تحقق می‌بخشد

ایسنا : اعظمی: موانع صادرات سیب‌زمینی و پیاز برطرف شود

ایسنا : زاخارووا: سفر پوتین به چین آینده جهان را تعیین می‌کند

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید