۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۶:۵۷
کد خبرنگار: 5526
کد خبر: 85466320
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برگزاری انتخابات تمام الکترونیکی شمارش آرا را تسریع می‌کند

تهران‌ بزرگ - ایرنا - رییس ستاد انتخابات استان تهران با اشاره به برگزاری انتخابات مرحله دوم در حوزه انتخابیه تهران به صورت الکترونیکی، گفت: چون حوزه انتخابیه تهران بزرگترین حوزه انتخابیه کشور است، برگزاری انتخابات تمام الکترونیک باعث تسریع در شمارش آرای کاندیداها می‌شود.

به گزارش ایرنا، سیدعباس جوهری روز دوشنبه با اشاره به قطعی بودن برگزاری دور دوم انتخابات به صورت تمام الکترونیک در استان تهران، اظهار کرد: طبق ماده ۱۰ قانون انتخابات داوطلبانی که در دور اول انتخابات یک پنجم یا حدنصاب ۲۰ درصدی آرا را کسب نکرده باشند باید در دوم به رقابت بپردازند که در حوزه انتخابیه تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس ۳۲ نفر به دور دوم راه یافتند.

وی ادامه داد: در دور اول انتخابات استان تهران، ۱۰ حوزه انتخابیه داشتیم که چهار حوزه برای اقلیت‌های دینی و ۶ حوزه برای شهرستان‌های استان تهران بود که طی دوره اول، وضعیت هشت حوزه تعیین تکلیف و حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر، پردیس و حوزه انتخابیه ورامین، پیشوا و قرچک به دور دوم کشیده شد.

رییس ستاد انتخابات استان تهران در خصوص تفاوتی که در دوم برگزاری انتخابات استان تهران وجود دارد، افزود: در حوزه انتخابیه تهران که بزرگترین حوزه انتخابیه در سراسر کشور است از جمع افرادی که در دور اول حضور داشتند ۱۴ نفر ۲۰ درصد آرا را کسب و مستقیم به مجلس راه یافتند و ۱۶ کرسی باقی ماند که طی این مرحله ۳۲ نفر برای کسب این کرسی‌ها باهم رقابت می‌کنند.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران تاکید کرد: همانند دور اول و تجربه موفق مجموعه وزارت کشور در برگزاری الکترونیکی انتخابات در برخی مناطق، با تایید شورای نگهبان و وزارت کشور دور دوم نیز در استان تهران به صورت تمام الکترونیک برگزار خواهد.

وی گفت: سوال مهمی که‌معمولا پرسیده می‌شود این است که چه کسانی می‌توانند در دور دوم رای بدهند، در پاسخ به این سوال عرض می‌شود دو گروه می‌توانند در دور دوم رای خود را به صندوق‌ها بیندازند گروه اول کسانی هستند که در دور اول انتخابات در همان حوزه انتخابیه (تهران یا ورامین) رای داده‌اند و گروه دوم افرادی هستند که در دور اول انتخابات در هیچ یک از حوزه‌های انتخابیه کشور شرکت نکرده و رای نداده‌اند، این دو گروه بر اساس قوانین انتخابات می‌توانند در این دوره حاضر شده و رای خود را به صندوق بیندازند.

رییس ستاد انتخابات استان تهران با تاکید بر اینکه آمار همه افراد شرکت کننده در دور اول انتخابات ثبت شده و در صورت مراجعه به صندوق این مورد مشخص می‌شود، یادآور شد: افرادی که در دور اول انتخابات در حوزه انتخابیه غیر از تهران، ری، شمیرانات، پردیس، اسلامشهر و ورامین، قرچک و پیشوا رای داده باشند نمی‌توانند در این دو حوزه رای بدهند.

جوهری در تشریح چگونگی کار با دستگاه‌های تمام مکانیزه اخذ رای نیز اظهار کرد: بر اساس قانون به علت اینکه احراز هویت در انتخابات به صورت الکترونیکی انجام می‌شود، نیازی به مهر در شناسنامه نیست و رای دهندگان می‌توانند با در دست داشتن یکی از پنج سند هویتی همچون شناسنامه، کارت ملی، گواهینامه، گذرنامه و کارت پایان خدمت و ارائه یکی از این مدارک در شعب اخذ رای، نسبت به رای‌گیری اقدام کنند که در این روش، زمان می‌برد تا فرد توسط دستگاه احراز هویت شود و تا این مرحله روند رای‌گیری همانند دوره‌های قبلی انتخابات است.

معاون استاندار تهران ادامه داد: در انتخابات نیمه الکترونیک تعرفه رای داده می‌شد، اما در این دوره از انتخابات فقط در حوزه انتخابیه تهران به جای تعرفه برگ رای، یک کارت اعتباری به رای دهندگان داده می‌شود و کارت در نقطه‌ای که روی صندوق‌های الکترونیک پیش‌بینی شده، قرار داده می‌شود.

رییس ستاد انتخابات استان تهران تاکید کرد: رای دهندگان در حوزه انتخابیه تهران به جای نوشتن کد داوطلبان روی برگه رای، اسامی و کد ۳۲ نفر نامزد حوزه انتخابیه تهران که دو رقمی هستند را بر روی صندوق الکترونیک می‌بینند و می‌توانند در محل پیش‌بینی شده اسامی و کد ۱۶ نفر را انتخاب و ثبت کنند که در این لحظه مشخصات و کد داوطلب مشاهده می‌شود و رای دهندگان پس از اطمینان خاطر از انتخاب خود، دکمه اتمام رای گیری را بزنند.

وی افزود: پس از ثبت رای، در پایین صندوق، رای داده شده چاپ و در پشت شیشه قابل مشاهده است و دوباره به صندوق بر می‌گردد و پس از طی این مراحل، رای دهندگان باید به متصدی شعبه مراجعه کرده و کارت را تحویل داده و مدرک هویتی خود را دریافت کنند.

جوهری با بیان اینکه در حوزه انتخابیه تهران با توجه به فرآیند رای گیری تمام الکترونیک، پیش بینی این است که در کوتاه‌ترین زمان آرا اعلام شود، افزود: در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نیز می‌شود به بهترین شکل از این ظرفیت استفاده کرد.

وی در پاسخ به این سوال که سیستم آنلاینی دستگاه‌ها اخذ رای چگونه است، گفت: دستگاه‌های اخذ رای به شبکه جهانی وصل نیستند و به اینترانت متصل هستند و دریافت اطلاعات در دستگاه موجود است و در صورت بروز مشکل دستگاه‌هایی به صورت ذخیره موجود بوده و هیچ نگرانی برای روند رای گیری وجود ندارد.

رییس ستاد انتخابات استان تهران در خصوص حریم خصوصی رای دهنده نیز یادآور شد: این صندوق در مکانی تعبیه می‌شود که حریم خصوصی رای دهنده رعایت شود و پس از فشردن دکمه پایان رای گیری، بلافاصله رای درون صندوق می‌افتد.

معاون استاندار تهران درباره تعداد دستگاه‌های موجود در هر حوزه اخذ رای نیز اظهار کرد: تعداد دستگاه‌ها بستگی به ظرفیت شعب و مراجعه کنندگان دارد که این تعداد طبق نظر هیات‌های اجرایی تعیین شده‌اند.

وی افزود: در صورت بروز هر اتفاقی در دستگاه‌های اخذ رای مثل حمله سایبری راهکار جایگزین وجود دارد و در شورای نگهبان و حوزه فناوری، احتمالات چالش‌های انتخابات تمام مکانیزه از قبل تدارک دیده شده و این اطمینان را می‌دهیم که انتخابات در سلامت و امنیت در دور دوم نیز برگزار شود.

متولدین ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۵ برای اولین بار می‌توانند رای بدهند

جوهری تاکید کرد: کسانی که در فاصله دوره اول تا دوم انتخابات به سن قانونی رسیده‌اند یعنی متولد ۲۱ اردیبهشت ۸۵ هستند می‌توانند در انتخابات شرکت کنند، در دوره اول ۱۴۰ برنامه و همایش ۱۴ هزار نفری رای اولی‌ها برگزار شد.

وی با تاکید بر اجرایی شدن قانون شفافیت در انتخابات افزود: به منظور شفافیت در هزینه‌های تبلیغات انتخابات نامزدها، سامانه مالی انتخابات وجود دارد و همه نامزدها موظفند شماره حسابی را که تمامی گردش‌های مالی آنان در آن صورت می‌گیرد در این سامانه ثبت کنند.

جوهری ادامه داد: در این سامانه تمامی هزینه‌های تبلیغاتی توسط هیأت‌های اجرایی و نظارت و مراجع صالحه قضایی بررسی می‌شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی، گفت: پخش مناظرات، کمک شایانی به شناخت مردم از سوابق، برنامه‌ها و توانمندی‌های کاندیداها خواهد کرد ضمن اینکه امکانات دولتی مانند سالن‌های همایش و ورزشی شهرها و روستاها برای استفاده در برنامه‌های تبلیغاتی کاندیداها و هوادارانشان تعیین شده و مجموعه صدا و سیما ورود خوبی در تبلیغات داشته و فضا در اختیار نامزدها قرار گرفته و برای دور دوم انتخابات مراسم قرعه کشی انجام و چهار گروه ۸ نفره در مناظرات شرکت می‌کنند و همه فرآیندها در ایجاد فضای عادلانه برای نامزدها فراهم است.

جوهری با بیان اینکه رعایت قانون برای نامزدها مهم است، اظهار کرد: نامزدها با رعایت اخلاق انتخاباتی از تخریب رقیب خودداری کنند و همه باید با استفاده از چهار راهبردی که مقام معظم رهبری تکلیف کردند در حوزه امنیت و سلامت فعالیت داشته و در این دوره هم به رقابت و مشارکت هم پرداخته شود.

معاون استاندار تهران ادامه داد: دشمن در مرحله اول تمام قد برای کم رنگ کردن مشارکت به میدان آمده بود اما با حضور و مشارکت خوب مردم این نقشه‌ها نقش بر آب شد و در پیش ثبت نام‌های دوره اول انتخابات مجلس در استان تهران ۱۲ هزار و ۵۳۷ نفر پیش ثبت نام کردند و این میزان ۳ برابر ثبت نام‌قبلی انتخابات در دوره یازدهم مجلس بود و در هیأت‌های اجرایی ۹۰ درصد تأیید صلاحیت شدند و تنور انتخابات را گرم کردند.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران در خصوص فرصت برای شکایات پس از انتخابات گفت: این فرصت قانونی پیش بینی شده و به اعتراضات رسیدگی خواهد شد.

وی با توجه به تصمیم وزارت کشور در خصوص برگزاری اجلاس خبرگان رهبری و نمایدگان مجلس عنوان کرد: اجلاس خبرگان در روز اول خرداد ماه و اجلاسیه دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی هفتم خرداد برگزار خواهد شد.

رییس ستاد انتخابات استان تهران یادآور شد: همه تلاش‌ها برای حضور شکوهمند مردم در انتخابات دور اول صورت گرفت و شاهد حضور چشمگیر مردم پای صندوق‌های رای بودیم و در دور دوم نیز آماده هستیم که حماسه‌ای دیگر رقم بخورد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

لینک خبر

لینک های ویژه


گوناگون

بهترین تعمیرگاه بنز در تهران

امداد خودرو مرودشت

امداد خودرو استان مرکزی


آخرین اخبار


ایلنا : مخالفت دولت نتانیاهو با ضرب‌الاجل تعیین‌شده توسط گانتز

ایلنا : سریال جدیدِ پارسا پیروزفر در شبکه نمایش خانگی

مهر : تکلیف پرسپولیس را استقلال مشخص می کند/ چرا بازیکنان خشن شده‌اند؟

ایرنا : نقش دیپلماسی موفق آب در تقویت روابط تهران-باکو/ سدی که مانع دخالت بیگانگان می‌شود

ایسنا : حسین‌زهی: نظام در برخورد با فساد با کسی تعارف ندارد

ایلنا : قیمت سکه پارسیان امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

ایسنا : پردیس سینمایی ‌دزفول‌ راه‌اندازی شد، حالا کشفش کنید

صدا و سیما : پایان اردوی تیم ملی والیبال ایران در برزیل

ایرنا : افزایش سه برابری خدمات بیمه سلامت قزوین برای درمان ناباروری + فیلم

مهر : هوای تهران در آستانه پاکی

ایرنا : ترامپولین ایران با درخشش جوان یزدی، تاریخ‌ساز شد+ فیلم

ایسنا : رئیس‌جمهور وارد تبریز شد

ایسنا : آلمان ۴.۱ میلیارد دلار دیگر به اوکراین کمک می‌کند

ایرنا : حمایت درمانی از کودکان و لبخندی که بر لب خانواده‌ها نشست

مهر : ۵۷ میلیون ایرانی تحت پوشش برنامه سلامت خانواده

ایسنا : حمله جدید مقاومت اسلامی عراق به ایلات اشغالی

ایلنا : عملکرد مدارس غیردولتی ضعیف‌تر از دولتی‌هاست/ افزایش قبولی دهک‌های پایین در آزمون تیزهوشان

ایلنا : «بیمه بیکاری» آخرین پناهگاه کارگران در حال تخریب است؟

ایسنا : عقب‌نشینی رئیس‌جمهور گرجستان از لایحه جنجالی «عوامل خارجی»

ایرنا : ۴۶ واحد راکد در شهرک های صنعتی ایلام به چرخه تولید برگشت

مهر : پهپاد اوکراینی در منطقه «بلگورود» روسیه سرنگون شد

ایسنا : سرمایه‌گذاری روی فعالیت ‌ماماها برای تحقق جوانی جمعیت

ایلنا : هنرمند اهل سنت که با ضایعات‌فروشی زندگی می‌کند اما برای امام رضا می‌خواند

ایرنا : وعده های انتخاباتی ترامپ: محدودیت‌های بایدن در زمینه حمل سلاح را لغو می‌کنم

ایسنا : استرس و روش‌های کنترل آن با ورزش

ایسنا : امدادرسانی به ۴ زن گردشگر ‌مفقود در «کول خرسون» دزفول

صدا و سیما : نخستین کاروان زائران ایرانی با بدرقه مسئولان حج و زیارت، عازم مکه شدند

صدا و سیما : نخستین کاروانهای زائران ایرانی با بدرقه مسئولان حج و زیارت عازم مکه شدند

ایسنا : ستاره‌های غایب یورو ۲۰۲۴

ایرنا : فیلم| تولید ۳۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی با بهره‌برداری از سد «قیز قلعه‌سی»

ایرنا : ترافیک سنگین صبحگاهی در آزادراه تهران - کرج - قزوین

ایرنا : رییس جمهور وارد فرودگاه بین المللی تبریز شد

ایلنا : قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

مهر : ۳۴۰ میلیارد تومان برای ایمن سازی راه های ایلام اختصاص یافت

صدا و سیما : بررسی حضور رئیس فدراسیون فوتبال در مجله شبکه خبر

ایسنا : از رصد خطوط انتقال نفت و گاز تا پایش زمین خواری به وسیله ماهواره‌های ایرانی

ایسنا : خطر فروپاشی بیخ گوش پدیده لیگ/ مهم‌ترین شاخصه برای بقا در لیگ برتر فوتبال چیست؟

صدا و سیما : مصرف یا واردات کالا‌های صهیونیستی به داخل به اطلاع دستگاه‌ها می‌رسد

صدا و سیما : مصرف یا واردات کالا‌های صهیونیستی به داخل را رصد می‌کنیم

صدا و سیما : واردات کالا‌های صهیونیستی به داخل به اطلاع دستگاه‌ها می‌رسد

ایلنا : مخالفان نتانیاهو بار دیگر به خیابان‌ها آمدند

ایلنا : آیا اهرام ثلاثه مصر جابجا شده‌اند؟

ایسنا : رویاپردازان مجرم!

ایرنا : رایزنی سالیوان و بن سلمان درعربستان درباره همکاری های دو جانبه و غزه

ایسنا : تایید لیست و مبلغ اقلام غذایی طرح «یسنا»/ تداوم اجرای این طرح در سال ۱۴۰۳

مهر : چه تعداد از پزشکان فرار مالیاتی دارند

ایرنا : گسترش تظاهرات و حمایت مردمی از فلسطین در شهرهای اروپایی

ایلنا : آیا مستمری مددجویان بهزیستی عمدا قطع شده؟

ایسنا : دستور «رییسی» برای نجات فرزندان «سقط»

Loader

در حال دریافت و بارگذاری جدیدترین اخبار

... لطفا چند ثانیه منتظر بمانید